zaterdag 26 januari 2013

Koud hè


Hoewel het kennelijk niet hard genoeg vriest voor een Elfstedentocht is het zeker 's ochtends vroeg toch echt soms snijdend koud. Meestal heb ik dan het meest last van problemen met m'n oren omdat ik makkelijk een oorontsteking oploop. Een muts of pet dragen ligt dan voor de hand, maar dat is niet zo mijn ding. Daarom haakte ik een vrij stevige, hoge colsjaal. Die kan ik tot over mijn oren omhoog trekken en dat is voldoende bescherming. Ik gebruikte 175 gram zwart-witte sokkenwol en een klein beetje neon-oranje wol als accentje. Om de colsjaal makkelijk op een kapstok te kunnen hangen verwerkte ik een ophanglusje in de laatste toer.

Zelf ook zo'n colsjaal haken?

Materiaal gebruik is uiteraard afhankelijk van de gekozen wol! Gebruik in ieder geval een haaknaald passend bij de dikte van de wol. Ik heb gewerkt met sokkenwol (175 gram) en haaknaald 4.

Maak een ketting van ongeveer 70 cm lang, volgens de hakend-opzetten-methode. Je haakt zo niet eerst een ketting van lossen, maar meteen de eerste toer vasten. Kijk hier verdere uitleg of zoek op het www met de zoekterm "chainless foundation crochet".
Als de gewenste lengte bereikt is, haak je de laatste steek met een halve vaste aan de eerste steek vast. Zorg ervoor dat hierbij geen draai in de ketting ontstaat!

Haak daarna: 1 vaste in de eerste onderliggende vaste, * 1 losse, 1 onderliggende vaste overslaan, 1 vaste in de volgende vaste *, herhaal voortdurend * *. Je haakt spiraalsgewijs, d.w.z. aan het eind van een toer maak je geen verbinding tussen de laatste en de eerste steek. Ga zo door tot de gewenste hoogte bereikt is.

Om de colsjaal aan de bovenkant wat smaller te krijgen dan aan de onderkant, heb ik gaandeweg wat steken geminderd. De bovenkant is 10 cm smaller dan de onderkant. Minderen doe je door tussen twee vasten de losse over te slaan en op die plek (wel even markeren met een contrast draadje of stekenmarkeerder) in de volgende toer de losse over deze twee vasten heen te haken.

Naar keuze kun je de laatste toeren haken met een andere kleur wol. Voor het afhechten haakte ik nog een lusje, op dezelfde manier als de bovengenoemde chainless foundation methode.
Tenslotte resteert alleen nog het wegwerken van de draadeindjes.

De kokervormige zwart-wit-oranje colsjaal is 32 cm hoog en blijft aardig "overeind" staan zodat-ie lekker over oren en neus opgetrokken kan worden!


2 opmerkingen:

  1. Ha Anco,

    Hij stond je erg leuk hoor!
    Handig zo'n lusje eraan haken.

    XKarin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geworden die col! Maar kriebelt die sokkenwol niet in je nek?
    groetjes, Famke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...