vrijdag 19 september 2014

Eén bol - één cirkel


Op diverse haak- en breiblogs las ik enthousiaste verhalen over het nieuwe garen Scheepjeswol Stonewashed en toen ik er laatst tegenaan liep in de plaatselijke wolwinkel kocht ik twee bolletjes om het ook eens uit te proberen. Het Stonewashed garen is samengesteld uit 78% katoen en 22% acryl, een mooie en praktische mix dus. Op het label adviseert Scheepjeswol om naalden 3-3,5 te gebruiken maar na een paar toeren-op-proef koos ik voor naald 5. Met een dunnere naald vind ik het resultaat te "vast".
Met de kleur Yellow Jasper haakte ik een cirkel van stokjes. Gewoon beginnen met 12 stokjes in een magic circle en daarna iedere toer 12 stokjes meerderen. Ik haakte 15 toeren (de 15e toer bestond dus uit 15x12=180 stokjes) en toen was de bol precies op. Ik hield nog net lengte over om het draadeinde fatsoenlijk weg te kunnen werken; de diameter van de cirkel is 36 cm.
Dat is mooi!
Maar wel een beetje tricky, want zou dat met de tweede bol ook zo lukken? Er staat op het label 50 gram = 130 meter, terwijl er in het algemeen op wolwikkels staat: circa xx meter ------.


En helaas, de tweede keer lukte het nét niet. Met nog 38 stokjes te gaan in de laatste toer was de bol Coral echt helemaal op. Soms kun je wat extra lengte terugwinnen door de toer uit te halen en nogmaals te haken, maar daarvoor lijkt het resterende deel me net te groot.
Omdat ik nog niet precies weet wat ik met de cirkels wil laat ik het er nu even bij. Ik zou een rond kussen kunnen maken en dan moeten beide cirkels er nog wat toeren bij hebben. Of ik maak een vierkant kussen, kies een contrasterende kleur voor de hoeken en haal de 15e toer van de beide cirkels uit. Ik wil er in ieder geval nog even over nadenken.


Overigens begon ik elke nieuwe toer niet met 3 lossen (als eerste stokje) maar met een zogenaamd "staand" stokje. De laatste meerdering van een toer werd vervolgens in dit stokje gehaakt. Dit levert een veel mooiere overgang op. Daarnaast liet ik de meerderingen verspringen in de 9e en nogmaals in de 15e toer; daardoor wordt de cirkel veel minder hoekig maar juist mooi rond. Iets wat vooral op de bovenste foto mijns inziens duidelijk zichtbaar is.


2 opmerkingen:

  1. Dat heb je wel mooi gedaan! Jammer idd dat het qua lengte toch altijd een beetje wisselt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah hell, I know the feeling . . . I have seen how my own tension varies and impacts on items BUT yardage on yarn also varies.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...