maandag 8 december 2014

Duizend stokjes douchebal


In het eerste halfjaar van 2014 heb ik heel wat uurtjes "wachtend" doorgebracht. Wachten op een vliegveld, wachten op een station, wachten in een ziekenhuis (gelukkig uitsluitend als begeleider). Soms was dat maar eventjes, maar soms ook enkele uren. Als het gepland is dan bereid ik me er op voor en steek een boek en wat haakwerk in m'n tas. Eén bol katoen en een bijpassende haaknaald is dan uiteraard handiger dan een deken in wording.


Deze katoenen doucheballen zijn het resultaat van zulke uurtjes. De ballen zijn ongeveer 12-13 cm in doorsnee en liggen zo precies lekker in de hand. De grootte hangt uiteraard wel af van het gebruikte materiaal en van het aantal rondes dat je haakt! Ik gaf er al een aantal weg; gecombineerd met een fles doucheschuim wordt het een leuk kadootje.


Hierboven staat de Nederlandse vertaling van het patroontje dat ik hier vond. In een douchebal van 4 rondes en een kleine ophanglus gaat bijna 50 gram katoen. Het is uiteraard ook een idee om restjes op te maken door voor iedere ronde een andere kleur te kiezen.


Inmiddels paste ik hetzelfde principe ook toe om "kapjes" te haken rond de bolletjes van een lichtsnoer (hier een andere versie). Maar dan nog eenvoudiger - ik haakte 15 vasten in een magic ring en daarna twee toeren van steeds 3 vasten in de vaste van de onderliggende toer.


Ook dit lichtsnoertje is voorbestemd om aan iemand kado te geven, maar ik zal zeker minstens nog een exemplaar maken voor de kerstdecoratie van onze eigen woonkamer! Ik heb nog een snoer met 50 lichtpuntjes - maar waarschijnlijk is dat iets te ambitieus qua tijdsinvestering ------.

3 opmerkingen:

  1. Werkt de douche bal net zo fijn als zo nylon bal? Het ziet er in ieder geval weer leuk uit.
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Liana,
      het "scrub-effect" is minder dan bij een nylon exemplaar maar ik vind het verder een prettig ding. Het druppelt wel lang na ----
      Groetjes, Anco

      Verwijderen
  2. Dank je Anco!
    Ik had het inderdaad bij jou gezien.
    Ik ga je meteen even linken in het berichtje op mijn blog.
    Ere wie ere toekomt ;)

    ps Ik ga hem vanavond gebruiken, ben benieuwd...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...