donderdag 26 maart 2015

Blog writer's block


Sinds ik hier een stukje schreef is de hele winter voorbij gegaan. Dat was geen vooropgezet plan, meer een kwestie van "blog writer's-block". De gewoonlijk luchtige toon van de blog berichtjes over creatieve activiteiten was helemaal zoek! Ik hield geen winterslaap en had vrijwel altijd wel iets in de maak, maar m'n gedachten werden door heel andere dingen bezig gehouden.
Enfin, nu het buiten ook letterlijk lichter wordt ga ik proberen de blog routine te hervatten.


Met het haken van de donkergrijze deken trad ik geheel buiten mijn comfort-zone. Hoewel ik bij voorkeur haak ik met katoenen garen en naalddikte 3 tot 4, koos ik dit keer voor een dikke 100% acryl-draad van een textielsuper en haaknaald 8.
Ik haakte volgens de corner-to-corner (c2c) methode en binnen no-time was de deken van 1.40 bij 1.80 m klaar. Er worden uitsluitend stokjes gehaakt, maar er ontstaat een bijzondere structuur. Omdat er eigenlijk schuin gewerkt wordt leent dit patroon zich vooral voor het haken van strepen en op het www zijn daar diverse voorbeelden van te vinden.


Terwijl ik bezig was, realiseerde ik me dat het patroon nog veel andere mogelijkheden biedt en dat heb ik met een paar restjes wol meteen even uitgeprobeerd. Ieder blokje van stokjes kan immers beschouwd worden als een klein vierkantje en dus kunnen allerlei vormen worden "ingehaakt".


Intussen ben ik dan ook gestart met een andere deken, waarin een blokjes-ontwerp wordt verwerkt. Dat gaat beslist minder vlot dan de donkergrijze c2c-deken; het is alleen al een hele klus om te zorgen dat de draden niet voortdurend in de war raken! Het zal even duren eer ik hiervan het resultaat kan laten zien.

2 opmerkingen:

  1. Leuk dat je er weer bent, Anco. Tja, soms is het gewoon even te druk met het "gewone" leven om ook nog een blog bij te houden...
    Ik ben erg benieuwd naar al die mysterieus verpakte draadjes en de deken die eruit gaat komen :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He leuk weer een blogje van je te lezen!
    Welkom terug zou ik zeggen.
    De c2c is inderdaad zo'n heerlijk weghaak steek,
    ook een van mijn favorieten momenteel.
    Op facebook komen de prachtigste creaties voorbij in deze steek,
    en dan zoals jij bezig bent (denk ik)
    Ze noemen het pixelhaken en ik vind de term wel passen,
    want zoals jij ook al zegt het zijn allemaal kleine vierkantjes.
    Ik ben heel benieuwd naar jou uitvoering!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...